![]() |
Julklappsboken. |
Jag visste att det skulle bli såhär. Har ända sedan den kom ut i höstas gått och suktat efter denna bok, "Saltad nota" av Mats-Eric Nilsson. Enda anledningen till varför jag vägrat köpa och läsa den är att jag inte klarar av att hantera innehållet, "I can't handle the truth!" helt enkelt. Ja nu fick jag ju den i julklapp och har liksom inte haft något val än att läsa den. Om ens hälften av det som står är något sånär allmängiltigt för utematen vi trycker i oss så vill jag inte vara med och leka längre. Jag vill inte bidra till skiten genom att pynta in pengar i industrin. Å andra sidan anser vissa att E-nummerfokuset är överdrivet. Ni avgör själva. Själv kör jag dock med tumregeln att om E-nummerlistan är längre än de faktiska råvarorna för en produkt så är det dags att ana oråd.
Men med tanke på hur mycket pengar jag faktiskt spenderar på restaurangbesök per år så är det definitivt välinvesterad läsning. Återigen blir det en påminnelse om att satsa på kvalitet varje gång jag väljer att inte laga maten själv hemma. Men det är inte helt lätt. Hur vet jag att favoritrestaurangen arbetar med "riktiga" råvaror och inte tar genvägar? Ska jag fråga? Känns konstigt. Att äta jobblunch på "food court" blir en helt igenom ångestfylld upplevelse då det mesta som erbjuds är rent utsagt skit. Mina kollegor hatar mig numera eftersom jag alltid ser miserabel ut när vi ska äta lunch ute tillsammans. Matlåda känns som enda alternativet men det är ju inte alltid jag lyckas få med mig sådan eller att situationen tillåter det.
Så vad gör man när kunden vill äta lunch på Jensens Bøfhus? Jo, man beställer minsta möjliga prefab köttbiten, fyller på med den frysta salladsbuffén och försöker sedan att inte kräkas i munnen så att det syns.
2 kommentarer:
Ok, Jensens är inte min favoritrestaurang (tråkiga rätter och sådär gott) så att du inte trivs där förstår jag.
Däremot förstår jag inte det stora problemet med att restauranger försöker hitta sätt att kostnadseffektivisera sin matlagning.
Om kunden uppskattar smaken, det inte medför hälsorisker enligt kontrollerande myndighet och maten inte marknadsförs falskt så borde det vara grönt.
Självklart så är det så, gillar man det så gillar man det. Restaurangerna vill leverera värde till kund för minsta möjliga kostnad. Dock är kostnadseffektiviseringar inte den enda lösningen på lönsamhetsfrågan. JB har valt den vägen, konsekvensen är att jag undviker att gå dit. Vi har alla olika syn på vad som är värde och värdeskapande. JB levererar inget som helst värde till mig, de missar mitt behov totalt, medan de mer än väl skapar värde för andra.
Skicka en kommentar